RADŮZA

NOVINKY


 
2015
 
2014
 

 
 
 
listopad - prosinec 2013
 

19.11.2013

Genderové nůžky rozdílů mezi mými dětmi se s jejich postupujícím věkem začínají rozevírat více a více. Synkovo military období začalo zcela nenápadně, stejně tak jako dcerčina příchylnost k růžovým poníkům a princeznám. Přesto si děti většinou dokáží najít hru, kterou mohou hrát společně. Posledně se vojáci a princezny vydali společně na lov dinosaurů. Synek proměnil obývák v prehistorickou krajinu, velkopansky se postavil doprostřed koberce a vysvětloval sestře: „Tak tady jsou prvohory, támhle druhohory a tohle je Grabštejn!“ Dcerka se nadšeně připojila s tím, že princezny budou na růžových ponících vozit vojákům benzín a munici. Chvíli se přeli, jestli se do tanků lije benzín, nebo nafta a pak se shodli na kompromisu fúzních motorů napájených zvukovými vlnami. Když si při hrách nevystačí sami, přizvou si kamarády. Dům se otřásá v základech, jak se jím prohánějí dívčí a chlapecké gangy, snažící se pro své působení dobýt co největší území. Psi se staženým ocasem zalézají pod křesla a kocour znechuceně odchází, aby se objevil nejdříve za tři dny. Já stojím u plotny a vařím jednu krupicovou kaši za druhou. Protože když se ptám, kdo si dá krupicovou kaši, přihlásí se vždy jen část dětí, aby se ve chvíli, kdy první směna dojedla, ozvala směna druhá, že chce taky a po znovuuklizení celé kuchyně a vydrhnutí sporáku se o svou porci hlásí žaludky směny třetí. Když jsem včera vařila čtvrté kolo krupičky (protože první směna chtěla přidat), připlížil se ke mně zezadu můj synek a kousl mne do lýtka a s řehotem zmizel pod stolem v obýváku, odkud na mne volal, že je tyranosaurus rex. Mocně jsem zařvala a dětské osazenstvo ztuhlo v očekávání strašlivé pomsty. Ta však byla daleko strašnější, než si kdo dovedl představit. Vběhla jsem do ložnice, kde jsem ukrývala v tajném šuplíku vodní dělo. To jsem důkladně nabila vodou, vtrhla do obýváku a nemilosrdně, za strašného jekotu všech postižených, pokropila vše, co bylo v dostřelu mé zbraně. Potom jsem svůj kulomet frajersky sklopila k zemi a pronesla jen: „Hastala vista, bejby!“ Děti i já jsme kuckali smíchy ještě ze spaní. Čím více dětí je v domě, tím více hluku se line jeho útrobami. Leč v přímé úměře se stoupající křivkou hlučnosti, klesá křivka jejich zlobivosti. A v čtverci stoupá křivka mé radosti a spokojenosti. Takhle jsem to vždycky chtěla. Mít se vesele. Nesmírně se těším na příští víkend, kdy u nás bude spát synkův kamarád. Naložili jsme totiž opět zelí a já počítám, že příští víkend už bude bublat natolik, abychom mohli podniknout stezku odvahy ztemnělým domem až k hrnci, v němž je uvězněn Bublák Zelný. Mějte se i vy v tomto pošmourném podzimním čase vesele a máte-li naloženo zelí, kéž vám kvasí až k hodokvasnosti!
 
 

6.11.2013

Sedím nad matematikou pro první ročník základní školy a zírám na synkův domácí úkol. Už půl hodiny. Ze stránky se na mne potměšile usmívají okénka domečků. V některých jsou namalovány číslice a některá jsou rafinovaně prázdná. Na střeše sedí pětka. Zadání je prosté. Doplnit do neobsazených okének další číslice tak, aby to dávalo smysl. Jenže já nemůžu přijít na to, jaký smysl. Snažím se zapojit všechny smysly, které mi dala příroda k dispozici pro řešení podobných záludností, snažím se zapojit i smysl šestý, ale stále mi vycházejí samé nesmysly. Potomek se nervózně kroutí na židli, protože se poprvé v životě setkal s tím, že si maminka neví rady. Jeho svět se otřásl v základech a já bezmocně pozoruji, jak se hroutí. Na nábytek žalostně usedá prach z cihel, kterými jsem skládajíc jednu ku druhé, budovala bezpečný svět. Po všem je veta. A to jsme zakončili teprve druhý měsíc školní docházky. Kolik měsíců je ještě před námi si spočítat nedokážu, ačkoli jsem s odřenýma ušima prolezla gymnaziální výukou matematiky. Hledím do prázdných okének, mozkové závity se vaří a po zádech začíná stékat studený pot. Před očima mi vyvstávají mé studijní úspěchy na poli matematickém a slovo od slova se ze záhybů šedé kůry mozkové začíná vynořovat jedna slovní úloha za druhou: Jede-li Petr vlakem z bodu A do bodu B rychlostí 60km/h a Pavel na kole z bodu B do bodu A rychlostí 15km/h, jak daleko od bodu A se setkají? Jaká je pravděpodobnost, že Petr bude mít červenou bundu a Pavel zelenou kšiltovku? Kolikrát musí Pavel šlápnout do pedálů za předpokladu, že cesta mu trvá dvě hodiny a průměr zadního kola jeho bicyklu se vypočítá dvě pí er na druhou a přední nemá tvar čtverce nad oběma odvěsnami??? Jaký vliv má krychlový tvar vagónu na odpor vzduchu, za předpokladu, že čtyři z osmi okének vagónu budou otevřená??????? Vypočítej, jaký vliv na vzdálenost mezi oběma body má příliv, za předpokladu, že nastane v 4h 53min středoevropského času a rosný bod dosáhne svého minima??????!!!!!! Je tlaková níže nad Skandinávským poloostrovem způsobena vzájemným působením červené barvy petrovy bundy a zelené barvy pavlovy kšiltovky????? Je možné, abychom z psa běžícího vakuem rychlostí světla viděli pouze kostru?????????!!!!!! A tady se jistě milý čtenáři, který jsi zběhlý v matematice zarážíš nad nesmysly, které se odvažuji vydávat za solidní matematické úlohy. Leč pochop mé zděšení. Můj syn je ještě na hony vzdálen krásám kvantové fyziky a já už tápu nad jeho pracovním sešitem. A proto Vás prosím, nejste někdo členem Spolku pro zákaz domácích úkolů z matematiky pro děti hudebníků? Nemáte někdo nějaký kontakt na podobné sdružení? A nevíte někdo, prosím Vás, kolik je tři plus dva???????
 
červen - říjen 2013
 
květen 2013
 
leden - duben 2013
 
 
2012
 
2011
 
2010